Nu we het varen met onze voormalige Oceaan 22 achter ons gelaten hebben, brengen wij nu onze vrij tijd door met de nieuwe aanwinst, Svanen. Een Noorse spitsgatter van het Type Scand 25 Classic AV.

Nu we het varen met onze voormalige Oceaan 22 achter ons gelaten hebben, brengen wij nu onze vrij tijd door met de nieuwe aanwinst, Svanen. Een Noorse spitsgatter van het Type Scand 25 Classic AV.
Kortgeleden voeren we een rondje in de Alde Feanen en werden we door een bezoeker van onze website gespot!
Leuk om – vanaf het water – te vernemen dat deze nieuwe Scand 25 vaarder wat aan de informatie op de website heeft gehad.
In de wereld van de watersport zijn er vele soorten boten te vinden, elk met hun eigen verhaal en karakter. Een bijzonder verhaal is dat van de Noorse Spitsgatter, een boottype dat bekend staat om zijn unieke vorm en uitstekende vaareigenschappen. Maar wat maakt onze Noorse Spitsgatter zo speciaal? Het antwoord ligt mede in de naam die het draagt: “Svanen“, wat Noors is voor “Zwaan”.
De naam “Svanen” werd zichtbaar tijdens het liefdevolle restauratieproces van onze boot, een naam die niet alleen de Noorse oorsprong eer aandoet, maar ook een diepe connectie heeft met Friesland, een provincie die bekend staat om zijn speciale band met zwanen. Deze elegante vogels zijn een symbool van gratie en schoonheid, eigenschappen die naadloos overeenkomen met de esthetiek van de Spitsgatter.
Het herstellen van de originele naam is meer dan een sentimentele keuze; het is een eerbetoon aan de rijke geschiedenis en het erfgoed van de boot. “Svanen” weerspiegelt de trots en de traditie van zowel de Noorse bouwkunst als de Friese cultuur. Het is een naam die past bij een boot die met trots de wateren van Friesland doorkruist, alsof het zijn eigen natuurlijke habitat is.
De Spitsgatter is niet zomaar een boot; het is een ambassadeur van het verleden, een herinnering aan de tijdloze verbinding tussen mens en natuur, en een viering van vakmanschap. Als “Svanen” door de Friese wateren glijdt, is het alsof de zwaan zelf door de golven danst, met een elegantie die alleen een Spitsgatter kan belichamen.
Dus als u “Svanen” in de Friese wateren tegenkomt, denk dan eens aan de Friese historie waarin Zwanendrift een belangrijke verworvenheid was. En misschien wel de reden dat wij
De Zwanendrift van Friesland: Een Vleugje Geschiedenis
In de weidse landschappen van Friesland, waar het water de lucht raakt en de wind vrij spel heeft, vindt men een stukje geschiedenis dat zo uniek is als de provincie zelf. Het gaat hier niet om goud of juwelen, maar om een vogel die de trots en traditie van Friesland belichaamt: de zwaan.
De zwanendrift, een recht dat eigenaren van stinzen en staten in Friesland hadden om zwanen te houden en te bejagen, is een fascinerend fenomeen dat teruggaat tot de 16e en 17e eeuw. Deze zwanen waren niet zomaar vogels; ze waren een statussymbool, een teken van rijkdom en aanzien. Elke zwaan droeg een merkteken, een tattoo of een sierlijke band, die aangaf aan wie de vogel toebehoorde. Deze traditie was zo diepgeworteld dat zelfs de Hollandse graven het niet van de Friezen konden afnemen.
De zwanendrift is meer dan een historisch curiosum; het vertelt het verhaal van de Friese vrijheid en onafhankelijkheid. De Friezen, bekend om hun eigenzinnigheid, hielden vast aan hun recht om zwanen te houden, zelfs toen buitenlandse machthebbers zoals Albrecht van Saksen probeerden dit recht te claimen. De strijd om de zwanendrift was intens en leidde tot grote rechtszaken, waarbij familieleden vochten over wie het recht zou erven.
Vandaag de dag is de zwanendrift verboden, maar de sporen van deze bijzondere traditie zijn nog steeds zichtbaar in Friesland. In het wapen van Langweer bijvoorbeeld, prijken drie zwanen als eerbetoon aan de twaalf boerderijen die ooit het recht op zwanendrift hadden. Maar ook het skûtsje van Langweer vaart met de zwaan als zijlteken. Hoewel de zwanen nu vrij zijn, blijft hun symbolische band met Friesland bestaan.
De zwanendrift van Friesland is een prachtig voorbeeld van hoe de natuur en cultuur verweven kunnen zijn, en hoe tradities de tand des tijds kunnen doorstaan. Het is een verhaal dat de trots en de geest van de Friezen weerspiegelt, en dat nog generaties lang zal blijven voortleven in de harten van de mensen en in de vrije vlucht van de zwanen boven het Friese landschap dat door het vele water en gras een ideale habitat is voor de zwaan.
Toen wij onze Scand afgelopen jaar kochten was al duidelijk dat bde bestaande kap aan vervanging toe was. Doordat we er toch een sezoen mee gevaren hadden, kwamen we goed beslagen ten ijs bij de leverancier, Zeilmakerij Yntema in Grou.
We wilden het bestaande aluminium frame vervangen door een stevige RVS frame en wel één die op de bestaande railing aangesloten werd en niet meer aan de buitenzijde van de romp.
Daarnaast wilden we verduistering op alle ramen zodat er minder zonlicht naar binnen valt als we toch niet aanwezig zijn.
Het uitritsbare paneel aan de voorzijde moest in 3 panelen opgedeeld worden zodat er iets meer zonbescherming is voor de schipper tijdens het varen.
Ook ventilatie schelpjes stonden op de verlanglijst alsmede meer ramen in het paneel naast de schipper en bijvaarder.
Tenslotte zou de achterzijde redelijk recht moeten zijn zodat met de kap op er toch van de volledige rondzit achterin gebruik gemaakt kan worden. Dit hield tevens in dat de laatste wens, die om een grotere instapruimte ingevuld kon worden.
Al met al heeft Yntema een mooie strakke kap van een goede stevige kwaliteit stof afgeleverd waar we heel blij mee zijn en verwachten nog jarenlang plezier aan te kunnen beleven!
We verdenken de aanwezige brandstofvuldop van niet helemaal goede afdichting. Daarom besluiten we – nu we er toch bij kunnen – deze te vervangen voor een exemplaar die afgesloten kan worden.
Onze Scand heeft van origine geen middenkikker. Bij aanleggen is een gang naar de boeg daarom noodzakelijk. Door het plaatsen van een middenkikker kunnen we niet alleen een spring zetten maar bij het aanleggen ook de boot vanaf de middenkikker onder controle houden.
Onze Scand is voorzien van een walstroom aansluiting welke zich in het ankerluik op de boeg bevindt. Deze is rechtstreeks aangesloten op een 230V stopcontact waarop de acculader is aangesloten.
Omdat we na het verwijderen van een niet meer gebruikte antenne aansluiting een aantal gaten overhielden aan de zijkant van de kajuit, leek ons dit een mooie plek voor een nieuwe walstroomaansluiting.
Hiervoor is een Victron Energy aansluiting gemonteerd waarbij de bedrading is aangesloten op een 16A aardlekschakelaar en vandaar doorloopt naar een stopcontact voor de acculader. Om corrosie via de walstroom tegen te gaan is een Victron Energy Galvanische scheider gemonteerd tussen walstroom aarde en ingaande aarde.
In de toekomst is hier een Filax 2 voorzien, zodat automatisch geschakeld kan worden tussen 230V via de walstroom of via de omvormer. Nu loopt alles over de omvormer.
Wat nog openstaat is om ook de boordinstallatie te beveiligen via een aardlekschakelaar.
Het toilet is voorzien van een electrische versnijdingspomp welke loost op een grijs/zwart watertank. Deze is via een bilgepomp aangesloten op een huidoorvoer via een schuifafsluiter.
Bij een inspectie bleek de aanwezige afvoerslang poreus en bij de aansluiting op de tank af te scheuren. Tijd om de slangen te vervangen dus. Zowel de afvoerslang als de water toevoerslang zijn vervangen door geurdichte slangen.
Bij de montage bleken de afsluiters roestig en niet betrouwbaar. Daarom zijn er ook nieuwe huiddoorvoeren met kogelafsluiters geplaatst. En om het geheel compleet te maken ook een electrische afvoerpomp omdat de Whale bilgepomp aan revisie toe bleek.
Tussen de ontluchting van de tank en de huiddoorvoer werd een geurfilter geplaatst en tenslotte werd een Wema niveaugever geplaatst.
Svanen, de zwaan, bleek de oorspronkelijke naam van onze spitsgatter. Een naam die ons wel aanspreekt en helemaal bezien vanuit historisch perspectief. De eerder bedachte naam KOS (Noors voor gezelligheid) zal dus niet op de boot aangebracht worden, maar wordt natuurlijk wel in praktijk gebracht!
Dus vanaf nu zal onze spitsgatter weer de naam Svanen dragen!
Toen wij onze Scand 25 overnamen troffen we de resterende aansluitingen aan van waar ooit een Eberspächer verwarming heeft gezeten. In eerste instantie dachten wij – net zoals de vorige eigenaar – wel weg te komen met een electrische blower.
Niets bleek minder waar. Het was toch wel heel koud aan boord toen we in het najaar nog een overnachting maakten!
Dus staat voor dit voorjaar de installatie van een Autoterm 2D op het programma.
Nu bleek dat de verwarmingsbuizen van de Autoterm qua diameter groter zijn dan die van de Eberspächer. Er moeten dus 2 nieuwe uitstroomopeningen worden geplaatst (1x in de kuip en 1x in de kajuit) die aangesloten kunnen worden op die verwarmingsbuis. Op zich overkomelijk, ware het niet dat de oude uitstroom openingen ondanks de mindere diameter van de doorlaat, een grotere flens te hebben. En dat staat natuurlijk niet mooi!
Verschillende opties hebben de revue gepasseerd. Van teakfineer een cirkel maken met een middengat ter grootte van de doorlaat. Van zwart polystyreen een vergelijkbare cirkel laten snijden / laseren. Maar helaas blinken de aangeschreven leveranciers uit in het nooi meer iets van zich laten horen …
Uiteindelijk troffen we de oplossing dicht bij huis. Zoon & schoondochter beschikken over een 3-d printer! En daarmee werd de pasring die de schroefgaten van de vorige uitstroomopening afdekt exact op maat geprint! Wij zijn benieuwd naar het resultaat als eea gemonteerd is maar het begin ziet er uitstekend uit!